Отзвук: Вижте в снимки и коментар какви уникати имаше на Ретро-парада в Русе

Общество
28.04.2015 | 08:55 ч.

 

Парадът на ретро автомобили в събота събра в Русе толкова публика, че на големия паркинг до НАП почти не остана място за колите... Отделно шествието из града напълни очите на много русенци, които по някаква причина не успяха да отидат до паркинга. Както вече съобщихме, за шоуто пристигнаха рекорден брой  - 82, автомобила от България и Румъния, имаше участници и от Русе. Бяха представени  всякакви коли  -  от величествените като размери и форма на купета от марките  „Мерцедес“ и „Форд“, до изящната малка поръчкова „Кобра“, братовчед на легендарната Cobra Daytona от 1960 година и предизвикващите носталгия сред средното поколение „Трабант“, „Москвич“„Шкода“, "Вартбург". А някои от тях, подредени в колона, веднага предизвикваха асоциация с филми за мафията в САЩ от 20-те и 30-те години. Впрочемрусенският вестник "Бряг"  беше озаглави материала си за парада "Ал Капоне от филмите

дойде с хората си в Русе".

Всеки искаше да се докосне до късчето автомобилна история, чийто център в събота бе Русе. Всеки искаше да се снима или поне да запечата на фотос  от изумителното изложение, което показа най-доброто от инженерната и дизайнерска мисъл на миналия век. Коли с почти вековна история събираха възхищението на малки и големи, като „Мерцедесът“ от 1928 година, собственост на жител на Николово и невероятният „Студебейкър“ на шуменеца Мирослав Мирославов от същата година. На огромно внимание се радваше и „Форд“ от 1930 година, който едноименната фирма извади от музея си специално за ретро-парада. Истинските познавачи на автентични коли обаче се удивяваха на „Волга“ с напълно запазен вид и оригинален волан, на „Крайслер“ с изящен кожен салон, както и на „Ситроен“, чийто двигател сякаш току що бе излязъл от завода. И за да прилича  ретро-парадът на съвременните авто-салони, имаше и прекрасни манекенки, които позираха пред старите автомобили за снимка, облечени в стила на 30-те години на 20 век. Макар и по-нови и все още срещани по улиците, в изложението участваха коли от различни марки и модели от времето на социализма. Русенци на средна възраст с носталгия си спомняха, че и те са карали „Трабант“, „Москвич“ и „Шкода“, и коментираха качествата им. Други пък с малка доза ирония подхвърляха, че и сегашните им коли, уж съвременни, спокойно могат да влязат в графата „ретро“, защото възрастта им надвишава 25 години.   В ретро-парада се включиха 82 коли на хора от цялата страна, а 25 от тях бяха румънски. Организаторите от фондация "Русе - град на свободния дух" и техните спонсори се бяха погрижили и за отличия, които раздадоха в различни категории. Купата на кмета беше връчена на русенското подразделение на „Мото Пфое“, които специално за събитието извадиха от музея си "Форд" от 1930 годинаНаградата на Фондация „Русе-град на свободния дух“ грабна Константинеску Александру от Румъния с "Форд Мустанг" от 1965 г. Тя беше връчена от председателя на фондацията д-р Страхил Карапчански. Русенецът Петър Пенчев получи „Купата на Монтюпе“ за автомобила си "Ситроен" В11 от 1956 г. Спонсорите „Автосервиз АБ кар“ наградиха Олег Георгиев и неговия автомобил "Опел Жити" от 1970 г. В категорията „Най-стар автомобил“ бяха връчени две наградина шуменеца Мирослав Мирославов със "Студебейкър" от 1928 г. и на русенеца Валентин Василев с "Мерцедес Бенц" от същата годинаНаградата за „Най-добре тунингован автомобил“ бе присъдена на Пламен Бешев от Русе. За най-автентичен автомобил беше обявен автомобилът на Христо Антонов от Пловдив – "Волга" – М215Наградата за „Най-добре реставриран автомобил“  журито връчи на Татарану Ницу от Румъния за автомобила му "Форд Роадстер" от 1931 г.  Фордът на Ангел Колчевски от Габрово стана най-елегантният автомобил на ретро парада. Публиката имаше възможност също да гласува за своя фаворит. Наградата на зрителите получи Николай  Колев от Варна с "Мерцедес" от 1932 година.   През цялото време на изложението русенци се забавляваха и с изпълненията на поп дует „Мания”, рок група „Олд Гънс“, актьорите от  „Артистисимо“ и танцьорите от Клуба по спортни танци „Настроение” .

 

„Студебейкър“  е по-известна от мафиотските филми като колата на Ал Капоне

 

Шуменецът Мирослав Мирославов бе дошъл в Русе не само с уникалната „Студебейкър“, но и с цялото  си семейство. Така обичайно всички пътуват за участия в ретро-паради. Той разказа, че купил колата преди няколко години от Дания, но не разкри сумата, само уточни, че е голяма. Автомобилът не е реставриран от него, защото предишният му собственик се е погрижил за това, така че Мирославов засега не се тревожи  за набавянето на резервни части.

Автомобилът „Студебейкър“ се представя само с едно словосъчетание - „колата на Ал Капоне“. Легендарният мафиотски бос се е движил само с такава. А и не само той. Който не е гледал филми за мафията, не знае за каква кола става дума. Иначе всеки любител на гангстерските филми със сигурност веднага си представя комфортния и неподражаем вид на „Студебейкър“.

Шуменският колекционер все още не е давал под наем колата си, но вече е имал запитвания и към нея е проявен интерес от страна на продуцентски къщи и филмови компании.

 

 

 

"Форд Мустанг" от 1965 е колата, която предизвиква сантиментални усещания

 

Носталгия и спомени - това предизвиква у поколението тийнейджъри на 70-те и 80-те години. Почти няма известен филмов герой от сериалите по онова време,               който да не иска да има такава кола, защото е била първият му автомобил или пък баща му е имал такава. Колата е в традиционен червен цвят с твърд покрив, изящна, но агресивна предница. Излъчва сила и скорост. Това е най-успешната кола на "Форд" направена след Модел А. "Мустанг" е и в американския клас на мускулестите автомобили-спортни коли с дълъг капак и къса задна част. Въпреки че почти всички автомобили на ретро-изложението заслужаваха внимание и уважение към качествата им, много хора коментираха, че тази кола е стилна и класическа, защото предизвиква спомени, извиква сцени, че дори и мелодии от стари филми.

Имаше и някогашна дипломатическа кола на България в Тунис "Ситроен B11"

 Това е първият европейски автомобил с предно предаване

Голям интерес на ретро-парада предизвика и реставрираният с оригинални части "Ситроен B11". Той е собственост на русенеца д-р Петър Пенчев. Моделът е от 1934 година, а колата е произведена през 1956-та. Собственикът разказа пред "Бряг", че точно този "Ситроен" е бил дипломатическата кола на България в Тунис от 1956 до 1980 година. След това бивш служител на посолството я е внесъл в България. Петър я купува от София през 2011 година. Решава да я реставрира с оригиналните й части, като процесът продължава цели 3 години и 8 месеца. Това е първата европейска кола с предно предаване, обясни Петър.. За труда си около колата собственикът получи „Купата на Монтюпе“ на ретро-парада.

 

 

 

 

 

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.