От пенсии и мобилни оператори се жалват силистренци най-често

Общество
11.08.2022 | 16:59 ч.

Силистра е сред областните центрове, които имат най-малък брой жалби на граждани, подадени до омбудсмана Диана Ковачева. Това каза Катя Христова – началник на кабинета на обществения защитник при срещата с граждани в крайдунавския град.

Тя посочи, че през миналата година помощ от омбудсмана са потърсили 42 души от областта. „Преобладават такива, които са свързани с пенсионни права и право на трудово обезщетение. Другата категория проблеми от региона са свързани с права на потребителите – основно некоректно отношение на мобилни оператори, имаме и сигнали, свързани с недоброто качество на електроснабдяването в по-малки населени места“, каза Христова.

За тази година жалбите от жители на Силистренска област са 22, като в сряда приемната са посетили едва седем човека,  част от тях са представители на институции и организации, които работят по конкретни казуси с експертите на омбудсмана.

Именно заради малкия брой постъпили сигнали в администрацията на омбудсмана от Силистренска област, регионът е част от информационната кампания за представяне на новата електронна система за приемане на жалби и работата по тях.

Началникът на кабинета на Диана Ковачева посочи, че до намирането на дигиталното решение се е стигнало заради все по-големият брой жалби, които постъпват в деловодството на омбудсмана. Тя допълни, че през 2020 година в институцията са постъпили 13 500 жалби, а миналата година техният брой е бил 14 000.

Все по-често българите търсят правата си, са впечатленията от първа ръка на  Нина Бояджиева, началник отдел "Права на потребители на административни и обществени услуги".

Расте  процентът на жалбите, които са достатъчно коректни  и съдържат достатъчно данни, за да се определи каква да е проверката, каза още Катя Христова и допълни, че едва една трета са онези сигнали, които надвишават срока на давност от 2 години.

Катя Христова уточни, дори и да е минал по-голям период от време всяка жалба се разглежда и най-малкото, което се прави, е да се даде съвет и насока на гражданина какъв е пътят за решаване на проблемът му и защитата на правата му.

Добрата новина е, че за последните години три пъти по-малко са жалбите, подавани от българите към омбудсмана, които експертите определят, че са извън правомощията на защитника. Електронната система  предоставя на по-широка група хора достъп до омбудсмана, включително хора с увреждания. Има и секция за деца, където непълнолетните могат да споделят проблеми с омбудсмана без контрола на възрастните. На сайта има и рубрика „Вашите права“, която дава подробна информация в кои случаи и за какво може да се търси помощ от институцията.

 

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.