Гърция блокирана от национална стачка по повод година от жп катастрофата, при която загинаха 57 души

Свят
28.02.2024 | 11:58 ч.

Гърция е блокирана от национална 24-часова стачка и протести по повод година от най-смъртоносната в историята на страната жп катастрофа, в която загинаха 57 души.

Масови са демонстрациите в Атина, Солун и други градове. Протестите се организират от синдикатите с искане за по-високи заплати, връщане на допълнителни две годишни заплати, увеличаване на заплащането за извънреден труд, повече средства за здравеопазване и образование.

В протестите участват служители от държавния и частния сектор, пенсионери, безработни, лекари, учители и студенти, съобщава БНР.

Вследствие на стачката днес е блокиран напълно транспортът. Не се движат влакове, кораби и градския транспорт. Възстановиха самолетните полети по нареждане на съда, който реши, че стачката в авиотранспорта е незаконна.

По-рано авиодиспечерите обявиха, че ще участват в 24-часовата стачка, организирана за днес от най-големия профсъюз в държавния сектор в Гърция АДЕДИ.

Синдикатът заяви, че иска "да се сложи край на политиките, които подкопават живота на служителите, намаляват заплатите и правата на работниците, приватизират услугите и влошават тяхното функциониране чрез недостиг на персонал и финансиране". АДЕДИ призова всички служители в обществения сектор да се присъединят към стачката, която започна днес в полунощ и ще продължи до 24:00 часа.

Голямо е напрежението в страната по повод годишнина от железопътната катастрофа. Камбаните на църквите бият в памет на загиналите. Демонстрантите носят плакати "Няма да забравим и няма да простим". Искат наказателни присъди за виновните и обвиняват правителството, че умишлено прикрива политически лица, отговорни  за катастрофата.

Сред причините за трагедията, при която се сблъскаха челно пътнически и товарен влак, освен човешка грешка, беше посочено и забавянето на въвеждането на модерна система за управление на движението на високоскоростните влакове.

Обвинения бяха повдигнати на дежурния ръководител на движението на гара Лариса. В рамките на разследването беше разкрито, че 59-годишният служител не е бил добре подготвен за задълженията, които са му били възложени. По времето на катастрофата по скоростната линия Атина – Солун също така липсваше модерна сигнализационна техника и автоматизация. 

Министърът на транспорта Костас Караманлис подаде оставка, а няколко месеца по-късно бяха повдигнати обвинения на петима ръководители на държавната железопътна инфраструктурна компания ОСЕ. През август по големи участъци от железопътната линия беше въведена в експлоатация модерна система за дистанционно управление и сигнализация.

За разследването на обстоятелствата около трагедията беше създадена парламентарна анкетна комисия. Преди седмица повечето опозиционни партии в Гърция обвиниха правителството, че се опитва да прикрие фактите около железопътната катастрофа, и обявиха, че напускат парламентарната анкетна комисия. В комисията останаха само представителите на управляващата Нова демокрация, консервативната НИКИ и от лявата „Плевси елефтериас“, предава БТА.

На 8 март партиите трябва да внесат заключенията си за фактите, установени от комисията, след което на 11 март комисията ще проведе последното си заседание, на което ще бъдат обсъдени резултатите от работата ѝ.

 


 

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.