Големите вериги прогнозират спиране покачването на цените към края на годината

Общество
20.04.2023 | 19:46 ч.

Покупките на ежедневни стоки, които правят европейските граждани, са се свили със средно 7,1% през 2022 г., независимо че заради инфлацията оборотите всъщност се увеличават. Това се твърди в годишния доклад на EuroCommerce - организацията, в която членуват търговските вериги на континента, пише "24 часа".

Според авторите на доклада, независимо че през последните месеци се наблюдава успокояване на цените на суровините за хранителната индустрия, на земеделската продукция и на енергийните цени, хранителните стоки продължават да поскъпват.

“Според нашия анализ на историческите данни търговските цени на храните се адаптират към тези на суровините със 6-12 месеца закъснение.

Съответно очакваме инфлацията при храните да се забави значително през втората половина и по-точно през последното тримесечие на 2023 г.", пишат авторите на доклада.

Реакцията на потребителите към настоящото поскъпване е очаквана - те са свили покупките и все повече хора

възнамеряват дори да пестят от ежедневните харчове

В предходното годишно проучване на EuroCommerce 44% от анкетираните европейски потребители са заявили, че се въздържат от някои покупки на храни, докато в сегашното така са отговорили 53% от анкетираните.

Според доклада 36% от потребителите загърбват преди всичко марковите стоки, здравословните и устойчиви храни като например биопродуктите за сметка на собствените марки на веригите.

 

 

Самите изпълнителни директори на големите търговски вериги не са особено големи оптимисти за 2023 г. Само 23% от тях смятат, че пазарните условия през тази година ще са по-добри, отколкото през миналата. 44% от тях очакват нещата да се влошат и 33% прогнозират бизнесът да е също толкова труден колкото през 2022 г.

Сред най-големите тревоги на ръководителите на веригите е спадът на търговските надценки. Според доклада между 2019 и 2022 г. средният марж е паднал от 7,3 на 6,3%, т.е. на всеки 100 евро от оборота за търговеца остават вече само 6,30 евро.

Според доклада заради трудностите през тази година в света на големите търговски вериги в Европа се очакват значителни размествания предимно по посока на поглъщане на по-малките от по-големите вериги.

Някои от процесите са започнали още м.г., например немската REWE, която е собственик на “Лидл”, “Кауфланд” и “Алди”, обяви, че инвестира 5 млрд. евро до 2025 г., за да разшири присъствието си в Европа. Това ще става предимно като купува вече разработени по-малки вериги, и то в Източна Европа, и в същото време напуска някои западноевропейски пазари. “Алди” например напусна в края на м.г. датския пазар.

Други търговски вериги се обединяват помежду си, за да посрещнат предизвикателствата. Например скандинавската Navian се обединява с френската “Карфур”, за да произвежда на място в скандинавските страни традиционни френски, италиански и испански хранителни продукти.

 

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.