Експерти за сайта за следене на цените - кухи формули, безплоден опит да се покаже грижа за народа

Бизнес
25.03.2023 | 17:47 ч.

Сайт с кухи към момента формули и липса на реални действия за понижение на цените." Така бившият шеф на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов определи сайта за проверка на цените на храните, който заработи вчера у нас.

„Това е опит да се систематизира информация, която не води нито до повишаване, нито до намаляване на цени“, посочи още той пред bTV и припомни, че няма как да се стигне до нормативни промени без работещ парламент.

„Диалогът, който е проведен много отдавна вече в страни като Франция, Гърция и Испания, доведе застопоряване на цените на основни хранителни продукти за определен период от време. Този диалог го нямаше тук, липсват реални действия“, посочи Маргаритов, а по-късно допълни, че няма и адекватни реакции.

Според Петър Ганев, икономист в Института за пазарна икономика, сайтът по-скоро би довел до обърквания.

Относно проверките на КЗК той посочи, че дебатът се води така, сякаш у нас има само големи вериги. Проверяват се продукти, които ги има само там.

„Обосновката на проверките малко ме озадачава. Има малко анализ - че цените на енергийните суровини са тръгнали вече надолу, а не се вижда рязка промяна в цените на храните. Цитират се изказвания, които в голяма степен звучат доста безобидно, но според КЗК са лоши и започват атакувания. Това според мен ще доведе до мълчание от производители и търговци. Не съм убеден, че диалогът между държавата, производителите и веригите няма да стане още по-забатачен“, посочи Петър Ганев.

Според него сега малките хранителни магазини имат шанса да свалят цените и да привлекат повече потребители.

"Нека не забравяме, че дори и без инфлационните процеси – има различни краставици. И те имат различни цени. Така е и при месото и зеленчуците. Да се опитаме да администрираме и стандартизираме цени, е мисия невъзможна. Няма как да се случи подобно нещо. Това заяви банкерът Левон Хампарцумян пред NOVA.

По думите му тази система не работи добре. „За подобно нещо са правени опити в комунистическата система. Но това не работи добре. Асортиментът става малък, а качеството пада. Опитите на държавата с проверки и сайт за цени – са популистки и безплодни опити да покажат загриженост за населението и народа. Но резултатът е, че цените са такива, каквито са”, подчерта той.

Най-ниската цена не е оптималната за която и да е потребителска група, без значение дали говорим за уязвими хора от гледна точка на доходи, здравословно състояние и пр., за масовия потребител или за бутикови прослойки от обществото с нагласи за по-здравословен начин на живот, казват от онлайн платформата „Ние, потребителите“. Затова те изразяват резерви относно реалните ползи от новосъздадения сайт за сравняване на цените. „Ако избраните стоките са сред най-некачествените, тъй като те по-принцип са по-евтини, а за уязвимите групи потребители например е противопоказно да ги консумират поради влошено здравословно състояние? Или пък е нерентабилно да се купува от тях, тъй като на практика излизат по-скъпо, например сирене, което е силно оводнено?“, акцентира създателят на проекта в защита на потребителите Габриела Руменова в интервю за OffNews.

„Ако се търси намеса на държавата, по-правилно е да се помисли за хората, които срещат най-големи затруднения, вместо въвеждането на таван на цените или на надценките. Инфлацията означава, че хората могат да си купуват все по-малко продукти със средствата, с които разполагат. Затова някои правителства въведоха като социална мярка подпомагане на уязвимите групи потребители, за да може да се компенсира този спад в тяхната покупателна способност.“, коментира експертът по телевизия „Евроком“.

В предаването „Refresh за здраве“ тя отбеляза, че изборът на всяка потребителска група влияе върху цените. „Изварата започва да скъсява дистанцията в цената със сиренето, което от своя страна също поскъпна. Резултатие от изследвания на съдържанието на предлагани на българския пазар сирена сочат, че голяма част от тях са силно оводнени (60% съдържание на вода). Може би хората си казват, че за тях е по-рентабилно да си купят извара, отколкото тези сирена – от гледна точка на хранителна стойност, на качество и т.н. Това води до по-голямо търсене на този вторичен продукт и по логиката на развитие на свободния пазар цената му се покачва“, обясни Руменова. 

Отделно влияние оказват и тенденциите след някои хора към по-здравословен начин на живот. „Това са потребителите, които могат да си го позволят и които са осъзнали, че е по-добре да се грижат за тялото и организма си предварително, а не когато вече се появят здравословни проблеми и когато е много по-трудно и се налагат много по-сериозни инвестиции, за да се справят с тези проблеми.“, каза тя.

По думите и обаче в моделирането на потребителското поведение голям дал заема и маркетингът.  „Виждаме, че далеч по-нездравословни храни са на доста високи цени, например чипсовете. Цените зависят и от групата потребители, към която е насочен даден продукт и тяхната покупателна способност. Роля играе и ефектът на маркетингови кампании. Компаниите и производителите инвестират много, за да може техният продукт да стане популярен, разпознаваем, предпочитан не само сред останалите от този вид, но и сред всички останали, които могат да изберат като алтернатива. А героите в рекламите са доста убедителни.

Експертът препоръча на потребителите ако виждат, че обичайно закупуваните от тях продукти са със завишени цени и е възможно те да бъдат заменени, да се насочват към техни добри и по-изгодни алтернативи, тъй като така ще окажат здравословно влияние върху свободния пазар.

 

 

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.